7.06.2010

The New School



Jag läser alltså kursen Design & Management på Parsons som är en del av The New School här i New York. Jag går i skolan varje dag från 9 till 4. Kursen har redan hållit på i en vecka och är uppdelad i moduler som löper över en veckas tid.



Veckan som gått har jag haft en modul kallad Scenario Building, och det har mest handlar om att titta på en specifik produkts design. Vi började med att välja en produkt eller tjänst, jag valde flygplan. Första delen var att läsa på om dess historia och hitta bilder på hur designen har utvecklas de senaste 100 åren. Sedan fick vi skriva som en outline till en 5P-essay med drivfrågan vad som drivit produktens design framåt. Efter det fick vi lära oss om personas, som är en slags produktutvecklings och marknadsföringsverktyg. Veckan och modulen avslutades med att designa vad som blir nästa steg i produktens utveckling samt göra en storyboard för en TV-reklam för den nya produkten.

 

Det innebar inte så mycket skrivande och researchande som det låter, men det krävdes lite läsning i kompendium och mycket klipp och klistrande... Kul och intressant!

Nästa vecka och modul (som börjar i morgon) handlar om Etnographical Research, och det vet jag inte riktigt vad det innebär, men det blir spännande att se!


1 kommentar:

Esther Alenius sa...

Åh Alice, fan vad bra att du bloggar från NY! Här ska jag hålla mig uppdaterad vareviga dag! PUSS